Je e-mail afgeleverd – maar dan écht

Je hebt het misschien al gemerkt, de aflevering van jouw e-mail is verbeterd! De afgelopen weken is ons team druk in de weer geweest om jouw uitgaande e-mail via ons nieuwe uitgaande e-mail cluster te routeren. Het resultaat mag er wezen! Al onze diensten mailen nu uitgaand via dit nieuwe cluster. Wat dit voor jou betekent en hoe dit op de achtergrond werkt lees je hieronder.

Sinds ik begin vorig jaar als Product Owner van SQR.NL aan de slag ben gegaan heb ik, en hebben wij als team, de ambitie om het beter te doen dan ‘de rest’. Dat doen wij met een aantal peilers: heldere prijzen, goede service, een begrijpelijke self service portal, communicatie in begrijpelijke taal en diensten waar je op kan vertrouwen. We houden bijvoorbeeld continu de prijzen van onze domeinnaamregistraties in de gaten en wijzigen die naar beneden mee met de markt (oké, soms ook naar boven), ons support team krijgt een 9.1 op Trustpilot en op onze diensten kan je letterlijk bouwen en vertrouwen.
Je kunt er dan ook op vertrouwen dat wij continu onze systemen verbeteren om jouw leven makkelijker te maken. Zodat jij minder tijd kwijt bent aan rand zaken en meer tijd over houdt voor waar het om gaat en je goed in bent!

Jouw e-mail altijd afleveren doen we zo

Om jouw e-mail succesvol af te leveren moet een goede e-mail aan een aantal voorwaarden voldoen. In dit artikel ga ik in op drie van die voorwaarden: SPF record moet correct zijn, de verzendende server mag niet op een zwarte lijst staan en de e-mail moet correct met DKIM ondertekend zijn.

1. Schakel SPF in voor je domeinnaam

Met SPF vertel jij het internet wie e-mail mogen versturen namens jouw domeinnaam.
Lees het achtergrond artikel over SPF van collega Maïra als je meer te weten wilt komen over SPF.

2. Zorg voor een goede reputatie

Een domeinnaam of computersysteem kan op een zwarte lijst terechtkomen wanneer een website gehackt wordt of het wachtwoord van een mailbox geraden.
Wanneer je op een zwarte lijst staat zal de e-mail die verstuurd wordt hoogstwaarschijnlijk niet aankomen of nog vervelender: in de spamfolder van de ontvanger terecht komen. Daar gaat je (eigen) reputatie!
Zodra het probleem opgelost is wordt een en ander gelukkig snel weer van de zwarte lijst gehaald en kan er weer normaal e-mail verstuurd worden. E-mail die in de tussenliggende minuten of uren verstuurd is zal niet afgeleverd worden of in de spam folder van de ontvanger terecht komen.

Hoe wij zorgen voor een goede reputatie

Om te voorkomen dat onze systemen op een zwarte lijst terechtkomen door een slechte reputatie hebben wij een wijziging doorgevoerd in alle systemen die e-mail versturen. Al deze systemen versturen hun mail nu centraal via ons Antispam en Antivirus platform.
Om dit voor elkaar te krijgen hebben wij onze Antispam en Antivirus service uitgebreid zodat het platform niet alleen actief is voor inkomende e-mail maar nu óók voor uitgaande e-mail.

Wat achtergrond informatie over het platform

Het platform bestaat uit twee fysiek gescheiden omgevingen in Amsterdam. Bij uitval van een van de omgevingen kan de ander het werk naadloos overnemen. Het platform draait gevirtualiseerd op VMware in high availability mode op eigen hardware en in onze eigen datacentra. De gebruikte software wordt geleverd door onze partner SpamExperts en geleverd met een uitgebreid Dashboard waar iedere klant toegang toe heeft. Tot nu toe zijn 272 miljoen berichten (zonder problemen!) verwerkt en hebben we 72.22% van de inkomende e-mail tegengehouden. Het systeem performed uitmuntend waardoor het voor ons een no brainer was om uit te gaan breiden met de uitgaande e-mail functionaliteit.

Wat dit voor jou betekent

Behalve aflever zekerheid door een betere reputatie betekent dit technisch dat de e-mail die jij, of je website, verstuurt nu gerouteerd wordt via ons centrale AA platform. Iedere uitgaande e-mail wordt gecontroleerd op spam eigenschappen en doorgelaten indien het niet als spam geclassificeerd wordt.

3. Onderteken je e-mail met DKIM

Met DKIM bewaken we met zijn allen de echtheid van verstuurde e-mail waardoor de kans op phishing e-mail steeds kleiner wordt. Alle (*) uitgaande e-mail wordt door ons voorzien van een DKIM sleutel waardoor jouw e-mail vanaf nu altijd ondertekend is met een DKIM sleutel.

Een 100% score voor jouw verstuurde e-mails!

Dát is waar wij het voor doen.
Mits je domeinnaam een SPF record heeft (lees daar hier meer over) krijgt jouw uitgaande e-mail nu een 100% score!
Dit betekent dat jouw e-mail vanaf nu altijd aankomt! (zolang het niet op spam lijkt dan ? )

Heb je nog verdere vragen over SPF, je reputatie op internet of DKIM? Stuur mij dan een e-mail!
En wil jij jouw eigen e-mail platform beschermen met onze uitgaande antispam en antivirus platform? Ook dat kan.

Zelf je e-mail score achterhalen

Test HIER gratis jouw e-mail score via mail-tester.com

* Onze Hosted Exchange dienst is momenteel nog uitgesloten van DKIM

Hungry for news?

Schrijf je in voor de Hosting.NL nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je gegevens worden gebruikt voor het verzenden van nieuws, technische updates en support artikelen.

Nieusbrief