Problemen met Zimbra agenda
Werkt de synchronisatie van je Zimbra mailbox niet en worden afspraken alleen lokaal opgeslagen? Lost het opnieuw toevoegen van de mailbox het probleem niet op? Goede kans dat er één of meerdere agenda items corrupt zijn waardoor de synchronisatie van de agenda vast loopt.
Vraag de beheerder van de Zimbra server het volgende commando uit te laten voeren op de mailbox server van de mailbox:
cat /opt/zimbra/log/sync.log | grep error | grep NAAMVANMAILBOX
De beheerder zal de volgende melding in het log zien:
2020-09-09 13:35:35,727 WARN [qtp66233253-889382:http://zimbra-login.net/Microsoft-Server-ActiveSync?User=henk@janjansen.nl&DeviceId=DSDASA3432SDASDD&DeviceType=iPhone&Cmd=Sync] [name=admin@janjansen.nl;mid=377;ip=1.2.3.4;DeviceID=ORG3221312WEWQEWQEWEW;Cmd=Sync;Version=12.1;class=Calendar;folder=10;item=789924;] sync - Unexpected error encoding server change
In deze foutmelding geeft 10 aan in welke agenda het corrupte agenda item zich bevind en 789924 geeft aan met welk agenda item er een probleem is.
Let op: er kunnen problemen zijn met meerdere agenda items.
We gaan deze corrupte agenda items nu verplaatsen naar een nieuwe agenda. Maak een nieuwe agenda met de naam ‘stuk’ aan en verplaats het agenda item naar deze nieuwe agenda:
zmmailbox -z -m admin@janjansen.nl mi 789924 /stuk
Het agenda item is nu verplaatst uit de oude agenda naar de agenda met de naam ‘stuk’. De agenda waar het corrupte agenda item in zat zal vanaf nu weer synchroniseren.