Beelden en zoekmachine optimalisatie (SEO)
Een optimale score van je website in zoekmachines als Google hangt –naast het juist schrijven van teksten– ook af van de aandacht die aan de beelden op de website wordt besteed. Waar SEO-factoren vaak voor rekening komen van (technische) ontwikkelaars of marketeers (koppeling met social media kanalen), heb je in dit geval zelf vooral de controle.
De meeste mensen zijn zeer visueel ingesteld en een mooie bijkomstigheid is dat een afbeelding je artikel nog aantrekkelijker maakt. Succesvolle content bevat vrijwel altijd goede afbeeldingen. En afbeeldingen zorgen ervoor dat je artikel of pagina vaker gedeeld wordt, omdat deze tegenwoordig automatisch wordt ingeladen bij berichten op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Dit beïnvloedt ook weer de score in zoekmachines.
Gebruik de alt-tekst
Je kunt de afbeelding een beschrijving meegeven met de alt-tekst (in HTML ook wel het alt-attribuut genoemd) als je ingelogd bent in het CMS. Mensen met een visuele beperking kunnen deze met software laten uitlezen als ze een website bezoeken, maar ook zoekmachines lezen deze alt-tekst om te ontdekken wat het onderwerp van de afbeelding is. Mocht de afbeelding ook nog een link bevatten, dan is deze alt-tekst tevens de naam van de link. Zorg dan dat deze alt-tekst ook een beschrijving van de bestemmingspagina bevat. Helder voor de bezoeker, maar ook essentieel voor Google. Maak daarom in je CMS een beschrijvende alt-tekst met relevante woorden.
Heldere bestandsnaam
Geef je afbeeldingen ook een heldere naam die beschrijft waar de afbeelding over gaat met koppeltekens. Zo kan Google ook achterhalen waar het beeld over gaat en de relevantie koppelen aan de titel van je pagina of het onderwerp van je artikel. Overdrijf hierin ook weer niet te veel: 3 tot 4 woorden aan een afbeelding is genoeg. Bijvoorbeeld molen-holland-polder.jpg
Maak beelden niet te groot
Ongeduldig als we zijn, zitten we niet te wachten op websites die traag laden. Zeker niet als we een website met onze smartphone bezoeken. Het juist opslaan van afbeeldingen is hier weer onderdeel van. Zorg dat je beeld niet groter is dan nodig op internet. Vaak is 2000 pixels breed al goed genoeg voor fullscreen. Tenzij je de gelukkige eigenaar bent van een 4k of zelfs 5k monitor, want dan gaan we naar resoluties van 5120 x 2880 pixels toe. Via websites als fotoverkleinen.nl of reSmushit kun je beelden nog verder optimaliseren. Via professionele programma’s als Photoshop kun je beelden ook opslaan voor scherm, waarmee overbodige en dus belastende informatie wordt verwijderd.
Juiste extensies
Bij het opslaan van afbeeldingen zijn diverse bestandsformaten te selecteren. Sla voor de beste optimalisatie de afbeeldingen voor web op als:
- JPG (of JPEG) voor foto’s.
- GIF voor lijnafbeeldingen, logo’s en bewegende beelden (animated gif).
- PNG is bestemd voor afbeeldingen die transparantie bevatten.
Tekst is geen beeld
Een tekst omgezet in een afbeelding is door zoekmachines niet meer te doorzoeken. Alleen juist ingevoerde alt-tekst geeft zoekmachines informatie. Het is misschien te veel gezegd, maar zorg dat relevante tekst getypt is en de afbeeldingen plaatjes zijn. Infographics zijn hier de uitzondering op de regel.
Mobiele websites nog belangrijker
Google gaat mobile first: goede mobiele websites worden nu beter geïndexeerd dan websites die alleen voor grotere schermen beschikbaar zijn. Als je een mobiele website hebt, wordt goede content (en beeld) dus nóg belangrijker. Goed schrijven voor internet is een vak apart en wordt nog meer een punt van aandacht. Schrijf voor de doelgroep en wees kort, maar krachtig. Beeld vertelt meer dan woorden, waardoor je teksten dus korter kunnen. Nu is het wel van belang dat je beelden niet te zwaar zijn. Zoals hierboven al vermeld.
Echte mensen, echte verhalen
Storytelling heeft zijn opmars gemaakt de afgelopen jaren. Deze manier van communicatie vertaalt zich door in de afbeeldingen en de fotografie die we tegen gaan komen op websites. We gaan nog meer handgemaakte illustraties en indringende, rauwe, vaak iets overbelichte fotografie met echte mensen zien. Ondertussen beginnen al die authentieke verhalen van authentieke persoonlijkheden en merken meer en meer op elkaar te lijken. Hoe echt zijn ze? Maakt dat eigenlijk nog iets uit? Kies anders voor een uiterst fantasierijke wereld waarin voortdurend wordt gespeeld met verwachtingen en betekenissen. En hoera! De animated gif is terug. Waar het eerst leek alsof de animated GIF een eenzame internetdood zou sterven, is hij terug en razend populair, vooral onder jongeren. Zo gebruiken Snapchat en Whatsapp deze vorm en is hij weer helemaal hot. In de vorm van cinemagraphs en microanimaties vinden we de volwassen animated GIF terug in onze interfaces. Zelf kun je ze maken in Photoshop of met Giphy.
We hopen dat we je met deze tips op weg helpen naar betere vertoning van afbeeldingen en uiteraard een betere score in Google! Laat je het ons weten als je echt iets heel gaafs hebt gemaakt waar je goed mee scoort? Zou tof zijn.