Wat kan ik doen als ik van Google / Gmail een SPF/DKIM foutmelding krijg?
Google heeft recent zijn beveiliging aangescherpt waardoor het kan gebeuren dat je een foutmelding te zien krijgt als je een e-mail stuurt naar een persoon of organisatie die zijn e-mail bij Google / Gmail ondergebracht heeft. Een voorbeeld van de foutmelding staat onderaan dit blog artikel.
Dit probleem doet zich voor doordat de domeinnaam waar vandaan de e-mail verzonden wordt niet voorzien is van SPF. In het kort; SPF verteld ontvangers van e-mail, vanaf welke internet omgevingen het toegestaan is om e-mail te versturen vanaf een bepaalde domeinnaam. Wil je meer te weten komen over SPF? Lees dan dit blog artikel van onze Hosting Specialist Maïra.
Belangrijke kanttekening
Let op: Het verkeerd configureren van SPF kan ertoe leiden dat uitgaande e-mail van facturatie of andere back-office systemen stopt met werken.
Om de foutmelding van Google op te lossen moet ons SPF ingesteld worden voor de domeinnaam. Voordat je dit doet is het belangrijk om eerst één vraag te beantwoorden: Welke systemen sturen namens de domeinnaam in kwestie e-mail? Zijn dit alleen website(s), e-mailbox(en) of applicaties die bij Hosting.NL (SQR.NL / Cyso) zijn ondergebracht? Dan kan je nu aan de slag met de oplossing.
Sturen ook andere systemen e-mail namens de domeinnaam? Bijvoorbeeld Mailchimp, Exact of Wix? In dat geval is het belangrijk dat je eerst inventariseert welke systemen er allemaal e-mail versturen namens de domeinnaam. Pas als dat duidelijk is kan SPF correct en probleemloos ingesteld worden.
De oplossing
Je lost de foutmelding van Google op door ons SPF record toe te voegen aan je domeinnaam. Je kan ons vragen om dat voor je te doen (klik hier om een ticket te openen) of dat zelf doen via Mijn.Hosting.NL. Volg onderstaande stappen om het SPF record zelf toe te voegen:
- Log in op Mijn.Hosting.NL
- Klik op Domeinnamen
- Klik op de domeinnaam in kwestie
- Klik op DNS beheer
Klik nu rechtsboven op de groene plus. Selecteer als ’type’ TXT en kopieer en plak bij de inhoud de onderstaande regel:
"v=spf1 mx a include:spf.hosting.nl -all"
Klik vervolgens op Voeg toe om de wijzigingen op te slaan.
De foutmelding van Google zou nu opgelost moeten zijn! Let op dat het wel eventjes kan duren voordat Google de wijziging oppikt. Test na een uur of 12 of de e-mail nu wel afgeleverd wordt bij Google.
de foutmelding
emailadres@gmail.com
host gmail-smtp-in.l.google.com [2a00:1450:400c:c04::1b]
SMTP error from remote mail server after end of data:
550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk to the
550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender must
550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this message,
550-5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for [hapblokker.nl] did not
550-5.7.26 pass with ip: [2a01:518:1:42:8::137]. The sender should visit
550-5.7.26 https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for
550 5.7.26 instructions on setting up authentication. j16-20020adfff90000000b0031fa8105f61si706847wrr.191 - gsmtp
Reporting-MTA: dns; filter3.antispam-login.net