Follow of nofollow, wat moet je kiezen?
Het mag bekend zijn dat links van -en vooral naar- je website belangrijk zijn voor je SEO-score. Google bepaalt hier onder andere mee hoe belangrijk jouw website is en geven pagina’s een bepaalde waarde. Door een linkje te sturen naar een andere website geef je een beetje van deze waarde aan de site waarnaar je verwijst. Zogenaamde linkjuice. Het liefst behoud je zoveel mogelijk van de eigen opgebouwde waarde en daarvoor is de ‘nofollow tag’ in te zetten.
Voor een goede score in Google zul je meer linkjuice willen ontvangen dan geven. Met een nofollow geef je aan zoekmachines aan dat de externe link niet gevolgd moet worden en hierdoor behoud jij je eigen SEO-waarde. In principe geef je geen nofollow tags aan interne links (naar pagina’s van je eigen website) tenzij het om een pagina gaat die je geen waardering wilt geven zoals een disclaimerpagina.
Nofollow tag toevoegen aan je link
Je kunt de tag handmatig toevoegen aan je link met HTML. Dit doe je door te klikken op het ‘link-symbool’ in de teksteditor van je CMS systeem (WordPress) in dit voorbeeld. Vervolgens voeg je de code voor een nofollow tag in.
Een normale link ziet er in HTML zo uit:
<a href=”https://websitevaneenander.nl”> Website van een ander</a>
Een link met een nofollow tag ziet er zo uit:
<a href=”https://websitevaneenander.nl” rel=”nofollow”>Andere website</a>
Mocht je niet met HTML aan de slag willen of kunnen, dan kun je ook via een plugin deze tag aanbrengen.
Voor WordPress is de Yoast plugin beschikbaar die we eerder al hebben beschreven. Hieronder staat een afbeelding van de tool waarin je de keuze van follow/nofollow kunt aangeven.
LET OP: Geef alleen een nofollow aan een externe site of forum waar men moet inloggen of wanneer de site geen linkwaarde verdient
Ga je serieus aan de slag met SEO, let dan ook op de nofollow tag en probeer zoveel mogelijk linkwaarde te behouden met het aanbrengen van nofollow tags. Er is meer informatie hierover te vinden op de supportpagina van Google.