Server migratie

Migratie naar Plesk

Wij en onze klanten zijn erg enthousiast over het gebruiksgemak en de vele features die Plesk biedt!

Inmiddels ben je per mail geïnformeerd over de migratie van de huidige server naar Plesk. De verhuizing is ingericht om zo pijnloos mogelijk te zijn. Het kan evengoed zijn dat je enige overlast ondervindt of dat er nog wat vragen zijn. De veelgestelde vragen of de zaken waar je mogelijk tegenaan loopt na de migratie hebben wij hieronder benoemd.

Mocht jouw vraag of probleem hier niet tussen staan, neem dan contact met ons op via 072-7513406 of via de chat. Het is wellicht handig om alvast AnyDesk (een programma om met jou mee te kunnen kijken) geïnstalleerd te hebben en open te hebben staan.

Veelgestelde vragen

Om je snel te kunnen helpen is het handig dat wij met jou mee kunnen kijken naar het probleem dat je ervaart. Zorg dat je AnyDesk hebt geïnstalleerd voordat je telefonisch contact met ons opneemt, dan helpen we jou snel weer op weg.

Ga naar https://hosting.nl/hulpopafstand/, download de gratis applicatie AnyDesk via de Download knop en installeer het programma. Zodra je een code van 9 of 10 cijfers naast Deze werkplek ziet, is de installatie succesvol en kun je ons bellen.

Webmail benader je vanaf dan via https://webmail.domeinnaam.tld, bijvoorbeeld https://webmail.janjansen.nl. Mits er een record *.domeinnaam.tld is ingesteld die naar de server verwijst. Zie ook op deze beschrijving.

Nu de migratie is afgerond is er mogelijk wat verandert in het beheer van jouw webhosting en e-mail. Op deze pagina vind je alle handleidingen voor het beheer van de hosting via Plesk.

Controleer eerst jouw wachtwoord door in te loggen op de webmail. Zie vraag hierboven.

Ga in Outlook naar Bestand -> Account instellingen -> Profielen beheren. Klik op E-mailadressen -> Dubbelklik op het e-mailadres. Er verschijnt dan een scherm met de gebruikersgegevens en servergegevens. Hier kun je jouw wachtwoord invoeren en op Volgende klikken. Een pop-up verschijnt waar de mail getest wordt.

Indien je daarna een melding ziet over gebruikersnaam en wachtwoord, dan zal het wachtwoord van de mailbox even gereset moeten worden. Mogelijk dat deze niet meer voldoet aan de veiligheidseisen van de nieuwe server of dat Outlook een virtuele schop nodig heeft om de juiste instellingen op te halen.

Het wachtwoord resetten kan via Mijn Hosting. Op https://hosting.nl/support/je-e-mail-beheren/ lees je hoe je op de juiste pagina komt om het wachtwoord te resetten, die je vervolgens in Outlook (via Profielen beheren, zie stappen hierboven) kunt instellen.

Kun je wel mail ontvangen, maar niet meer versturen? Controleer dan eerst welke versie van Outlook je gebruikt. Indien je nog Office 2007/Office 2010 gebruikt, is het versturen van mail niet meer mogelijk.

Office 2007/2010 wordt al enige tijd niet meer ondersteund door Microsoft en heeft hierdoor problemen met het beveiligen van de mail. Wij adviseren je om jouw Office versie te updaten naar een nieuwere versie die nog wél door Microsoft wordt ondersteund. Of je kunt de webmail of een ander e-mailprogramma gebruiken. Op https://hosting.nl/support/algemene-instellingen-sqr-nl-e-mail/ vind je verschillende e-mailclients die je kunt gebruiken.

De migratie is dusdanig ingericht dat je vrijwel geen problemen ondervindt. Tenminste als je jouw POP mailbox op de juiste wijze hebt geconfigureerd.

Let op;

Gebruik je een POP mailbox, waarbij je ook een kopie voor onbepaalde tijd op de server laat staan? Dan kun je dit het beste terugzetten naar verwijderen na 14 dagen óf even uitschakelen tot na de migratie. Vervolgens via de webmail even de mail opruimen/verwijderen. Dit omdat je in jouw POP box anders allemaal dubbele ongelezen mails ziet verschijnen na de migratie. Wij verhuizen namelijk alle inhoud van de mailbox, wat betekent dat je met jouw POP mailbox de eerder opgehaalde mails én de kopieën die op de server staan in jouw mailbox te zien krijgen.

Wil je overstappen naar IMAP, dan zul je zelf een back-up moeten maken van jouw POP mailbox, voordat je deze verwijdert om jouw mailbox te configureren als IMAP.

Op https://hosting.nl/support/mailbox-exporteren/ leggen we uit hoe je de mail kunt exporteren via een .pst bestand. Op https://hosting.nl/support/mailbox-importeren/ leggen we uit hoe je de gemaakte back-up weer importeert naar je mailclient.

De webmail is te benaderen via webmail.domeinnaam.tld. Werkt de link naar webmail.domeinnaam.tld niet, controleer dan in de DNS van jouw domeinnaam of *.domeinnaam.tld verwijst naar het IP adres van de server en voeg deze toe als deze nog niet bestaat.

Meer informatie hierover vind je hier

Nee, bij de migratie worden uitsluitend de e-mails overgezet. Er kunnen geen contacten, agenda’s of notities overgezet worden. Dit is alleen mogelijk met zakelijke mail als Zimbra Open Source of Hosted Exchange.

Indien je het adresboek van de webmail gebruikt, dan adviseren wij je om vóór de migratiedatum jouw adresboek in de webmail te exporteren en weer te importeren in je nieuwe webmail.

Het is niet mogelijk om een handtekening vanuit de webmail over te zetten. Je zult in de webmail een nieuwe handtekening moeten instellen.

Om na te gaan welke hosting je bij ons afneemt log je in op Mijn Hosting.NL. Onder Diensten -> Mijn Diensten vind je jouw actieve abonnementen.

Heb je een Linux hostingpakket dan is dit je nieuwe server voor inkomende/uitgaande e-mail:

  • web115.shared.hosting-login.net

Heb je een Windows hostingpakket dan is dit je nieuwe server voor inkomende/uitgaande e-mail:

  • web4.windows.hosting-login.net