Zimbra Two Factor Authentication instellen
‘Two Factor Authenticatie (2FA)’ is een technologie die identiteit geeft aan gebruikers van ‘Hosted Zimbra’ door een combinatie van 2 verschillende componenten te gebruiken. Deze componenten kunnen iets zijn wat de gebruiker kent (bijvoorbeeld een wachtwoord of user-ID) en iets wat de gebruiker in bezit heeft (bijvoorbeeld een smartphone of USB-key).
Wanneer in de verificatiepoging ten minste één van de componenten niet aanwezig of onjuist is, wordt de identiteit van de gebruiker niet met voldoende zekerheid vastgesteld en blijft de toegang tot de ‘Zimbra mailbox’ beschermd door een blokkade via de dubbele authenticatie.
Webmail Client
Two-factor Authentication kun je instellen via de ‘Zimbra Webmail Client’: Zimbra login.
- Klik op het tandwiel recht boven aan de pagina ‘Instellingen’ -> ‘Accounts’.
- Klik nu op ‘Stel authenticatie in twee stappen in’
Het configuratie proces wordt gestart:
- Vul hier het huidige wachtwoord van jouw account in en klik op ‘Volgende’.
- Klik op de link om een ‘Time-based One-time Password (TOTP) applicatie’ voor jouw smartphone uit te kiezen en te installeren of een USB key te gebruiken en klik op ‘Volgende’ nadat je dat gedaan hebt.
- Vul in je ‘TOTP applicatie’ op jouw mobiele telefoon de code in die zichtbaar is in de configuratie wizard.
- Nadat je de code op jouw telefoon ingevoerd hebt, verschijnt er een “6 cijferige code”, vul deze code in de configuratie wizard in en klik op ‘Volgende’.
- Klik op ‘Voltooien’.
Tweetrapsverificatie is nu geactiveerd voor jouw mailbox.
Er kan nu alleen nog met behulp van de code die door de ‘TOTP applicatie’ gegenereerd wordt, ingelogd worden in de mailbox.
In gevallen dat je geen toegang tot je smartphone hebt, kun je een lijst met éénmalige codes afdrukken. Via ‘Voorkeuren’ -> ‘Accounts’ -> ‘Account beveiliging’ kun je deze codes verkrijgen. Tevens kun je andere voorkeuren betreffende de ‘2FA’ hier instellen.