Je eigen bedrijf starten
De start van je eigen bedrijf
Je wilt starten als ondernemer, je hebt een goed plan, mooi product of ziet een unieke kans. Waar begin je? Misschien heb je al een briljante naam bedacht of misschien ga je met je eigen naam de markt op. Check dan eerst even of deze naam nog vrij is als URL. Dit kun je heel eenvoudig nagaan via onze Domeinchecker. Bedenk goed of je juist voor een .nl domein wilt gaan of juist voor een .com, .be of wat exotischer als .shop of .tv Hierover kun je meer lezen in: SEO tips voor je website, waar informatie staat voor een duidelijke URL.
Handelsnaam
Na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel -waar je handelsnaam ook nog vrij moet zijn- kun je een zakelijke rekening openen, want we gaan natuurlijk wel professioneel aan de slag. Laat je goed informeren door de banken over het openen van een zakelijke rekening en de verschillen met een particuliere rekening.
Over de keuze om als eenmanszaak, VOF of BV te gaan opereren kun je het beste bij een juridisch adviseur of de Kamer van Koophandel terecht. Houd rekening met de verschillen in aansprakelijkheid van de verschillende rechtsvormen. Ook kun je je handelsnaam nog laten registreren bij een merkenbureau. Dit om te voorkomen dat een andere partij onder dezelfde naam kan gaan opereren in dezelfde branche. Natuurlijk heb je voor jezelf al uitgebreid onderzoek gedaan dat jezelf ook uniek genoeg bent om problemen achteraf te voorkomen. Laat je adviseren door een merkenspecialist als: Registreer mijn merk.
Logo en huisstijl
Je handelsnaam of productnaam moet vertaald worden naar een woordbeeld (zoals het woord JUMBO van de supermarkten) of beeldmerk (de swoosh van Nike) of een logo (woordbeeld + beeldmerk). Misschien kun je dit zelf maken -je zult er vast een idee bij hebben- of je besteedt het uit aan een grafisch ontwerper. Een ontwerper of reclamebureau kan je vaak nog beter adviseren over de te gebruiken kleuren, lettertypen en andere huisstijl elementen. Zo zullen elementen omgezet moeten worden naar online en offline varianten. Is het gebruik van PMS-kleuren soms noodzakelijk of moet juist alles in full colour of RGB-kleuren opgezet worden. Want met een logo alleen ben je er nog niet. Alles is natuurlijk afhankelijk van je specifieke wensen en te besteden budget.
Visitekaartjes
Als de huisstijl is bepaald, kun je visitekaartjes laten maken. Hierin zijn tegenwoordig vele varianten te bedenken als plastic pasjes, ronde of vierkante vormen of de traditionele rechthoekige vorm van 55 x 85 mm. Bedenk goed hoe je op wilt vallen en of de vorm en grootte van het kaartje ook praktisch is. Naast de vorm kun je jouw kaartje ook nog pimpen met matte of glimmende folies en (spot) UV-lak waardoor je bepaalde delen of teksten kunt laten uitlichten/opvallen. Het geeft een wat chiquere uitstraling ook. Maar je kunt ook voor gerecycled papier met milieuvriendelijke inkten gaan. Het is ‘all about the brand’ zeg maar.
Communicatie
Tegenwoordig wordt er veel meer digitaal gecommuniceerd en ook brieven worden digitaal verzonden. De vormgeving van je huisstijl zal dus ook naar een online briefpapier vertaald moeten worden, als je digitaal facturen wilt gaan versturen. Het kan zelfs zijn dat je klanten alleen digitale facturen verwerken.
Het registreren van een unieke domeinnaam is noodzakelijk als je niet vanuit een G-mail of hotmail adres wilt communiceren. In sommige landen maakt het niet uit, maar in Nederland komt het niet professioneel over als je mailt vanuit een gratis account. Bij SQR.NL kun je eenvoudig een of meer e-mailadressen doorsturen naar je G-mail account als je daar vanuit alles wilt beheren. Het instellen van je mail kan tegenwoordig ook op je smartphone, waardoor je altijd en overal zaken kunt doen. Meer over het inregelen hiervan kun je hier lezen.
Drukwerk
Naast je visitekaartjes wil je misschien ook flyers, banners of bestickering van je auto regelen. Er zijn online vele partijen te vinden die dit voor je kunnen verzorgen zoals Drukwerkdeal, Reclameland of DrukZo. En misschien regel je het liever met een lokale drukkerij of printshop om de hoek. Als het voor jou maar goed voelt en de kwaliteit past bij de uitstraling die je met je bedrijf wilt hebben. Naast de digitale variant is het altijd handig een stapel gedrukt briefpapier te hebben. Dit voor het overhandigen van bijvoorbeeld belangrijke offertes of andere documenten die je ook offline wilt hebben gearchiveerd. En een brief naar een nieuwe klant of prospect valt meteen op, daar er toch weinig per post wordt verzonden. Zet jij jezelf meteen mooi in the picture!
Algemene voorwaarden
Zorg dat je ook goede algemene voorwaarden hebt opgesteld om jezelf te beschermen. Hierover kun je informatie inwinnen bij je juridisch adviseur, of online informatie inwinnen. Je kunt met al je klanten en leveranciers afzonderlijk voorwaarden overeenkomen, maar praktischer is om hier één document van te maken. Deze voorwaarden dien je mee te sturen met je eerste offerte en je klant te attenderen op deze voorwaarden. Achteraf kun je ze niet meer laten gelden. Daarnaast kun je je voorwaarden op je website vermelden. Denk er wel om dat je je klanten informeert als je je voorwaarden aanpast en dat nieuwe voorwaarden van toepassing zijn om ze ook weer geldig te verklaren.
Website
Nu de basis is neergezet, kun je aan de slag met de opzet van je website. Over het schrijven van de juiste teksten, keuze van het CMS systeem, analyseren met Google en gebruik van beeld hebben we diverse artikelen online staan op SQR.NL. Kortom het bouwen kan beginnen. Neem hiervoor een kijkje op de website van SQR.NL.
Bouw aan je netwerk
Daarnaast ben je waarschijnlijk bezig met het inrichten van je administratie en werk je aan acquisitie. Als ondernemer komt er een hoop op je af. Ook leuke dingen uiteraard. Er is genoeg informatie in te winnen bij diverse starterdesks en netwerkverenigingen, waar ondernemers elkaar ontmoeten en adviseren. Er zijn landelijk initiatieven als BNI en Open Coffee, maar ook lokale netwerkorganisaties. Maak gebruik van deze netwerken en de daar aanwezige kennis en bouw zo langzaam je onderneming uit tot een bloeiend bedrijf!