Gastblog: Concurrentieanalyse in 4 stappen

Concurrentieanalyse

SQR.NL biedt haar partners de mogelijkheid een gastblog te schrijven over hun dienstverlening. Het verhaal is van de partner zelf en geeft een kijkje in de keuken waar ze mee bezig zijn of wat ze kunnen bieden. Terence Punt van Specialist in Websites trapt af met een verhaal over concurrentieanalyse.

In 4 stappen een online concurrentieanalyse uitvoeren.

Hoe staat jouw onderneming ervoor ten opzichte van de online concurrentie? Haal je wel het maximale rendement uit je online kanalen? Kun je niet binnen 30 seconden op het antwoord komen? Dan is het tijd om een online concurrentieanalyse uit te voeren.

Bij de online concurrentieanalyse voer je onderzoek uit naar je concurrenten met als doel er zelf beter van worden. Deze analyse focust zich met name op zoekwoorden, social media en links. Natuurlijk kun je ideeën lenen van concurrenten, maar zorg wel dat je altijd uniek blijft.

1. Maak een SWOT-analyse

Een concurrentieanalyse uitvoeren kan alleen als je vergelijkingsmateriaal hebt: een zogeheten benchmark. Ga daarom eerst brainstormen en stel een SWOT-analyse op van je eigen bedrijf. Breng hiervoor jouw eigen sterke en zwakke punten in kaart. Vervolgens ga je op zoek naar kansen en bedreigingen binnen jouw (online) omgeving. Tijdens de SWOT-analyse doe je hetzelfde voor je concurrentie.

2. Voer een keyword analyse uit

Word je gevonden op de belangrijkste zoektermen? Op welke zoekwoorden worden je concurrenten eigenlijk gevonden? Zijn er keywords die je nog niet gebruikt?

De makkelijkste manier om een keyword analyse uit te voeren is door het gewenste zoekwoord simpelweg in te typen in Google. Je ziet dan direct welke partijen bovenaan staan met dat keyword. In de Google Maps weergave zie je direct de fysieke locaties van de concurrentie. Onder aan de pagina met zoekresultaten vind je een sectie met ‘zoekopdrachten gerelateerd aan {gekozen zoekterm}. Een prima bron voor inspiratie, maar met 8 zoekwoord ideeën per zoekopdracht nog wel een beetje karig.

Als je een Google Ads account hebt kun je ook gebruik maken van de Google Keyword Planner. Voer het gewenste zoekwoord in en je krijgt overzicht over de zoekvolumes, mate van concurrentie op dat zoekwoord en de geschatte kosten per klik voor adverteren. Een goede bron van inspiratie, maar in onze ogen nog niet altijd volledig genoeg.

Voor een uitgebreider onderzoek kun je gebruik maken van Ubersuggest. Vul simpelweg het gewenste zoekwoord in, kies je taal en laat de tool het werk voor je doen.

Je krijgt direct inzicht in jouw gekozen zoekwoord. Ubersuggest geeft je direct een overzicht van de vragen die jij hebt, zoals:

  • Hoe vaak wordt dit zoekwoord per maand gezocht?
  • Hoe groot is de concurrentie op dit zoekwoord?
  • Wat zijn mijn kansen om in de top 10 te komen met dit zoekwoord?
  • Hoeveel ga ik per klik betalen als ik wil adverteren?
  • Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten en hoe goed rankt hun website?

Op onze site vind je een ander blog met een uitgebreider artikel over het uitvoeren van een compleet zoekwoordenonderzoek.

3. Hoe actief ben je op social media?

social media

Social media is bij uitstek geschikt om jouw boodschap over te brengen. Ga daarom maar eens na: wat doet de concurrent op social media? Kijk rond op platformen als Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat of Pinterest. Breng voor jezelf een aantal antwoorden in kaart:

  • Waarom maakt mijn concurrent (geen) gebruik van dit platform?
  • Welke tone-of-voice gebruikt mijn concurrent?
  • Hoe vaak wordt er gepost? Op welke tijden?
  • Hoe worden afbeeldingen en teksten ingezet?
  • Wat voor posts halen de meeste likes?
  • Hoe vindt interactie plaats met de volgers? Wordt er actief gereageerd?

Na het beantwoorden van deze vragen heb je een vrij volledig beeld van de invulling van social media als marketinginstrument door jouw concurrentie. Met deze informatie kun je een goede inschatting maken van de inspanningen die nodig zijn om jouw eigen social strategie op te zetten en de concurrentie te verpletteren.

4. Ga op zoek naar goede links

Een belangrijke rankingfactor binnen Google is het aantal backlinks dat naar een website verwijst. Backlinks omvatten alle links die vanaf andere websites doorlinken naar jouw website.

Krijg je veel verwijzingen van websites met een hoge autoriteit, zoals Het Voedingscentrum of de ANWB, dan zal Google jouw website ook betrouwbaarder gaan vinden. Over het algemeen geldt dat startpagina’s of andere sites met heel veel uitgaande links door Google worden gezien als spam met weinig toegevoegde waarde. Een link vanaf zo’n pagina zal je autoriteit dan ook minder goed doen en kan bij overmatig gebruik kan Google je zelfs een penalty geven. Ga bij linkbuilding altijd voor kwaliteit boven kwantiteit!

Via een gratis online backlink checker kom je er al snel achter waar jouw grootste concurrenten hun (belangrijkste) links vandaan halen. Ga op zoek naar de best mogelijke links voor jou en neem gerust contact op met de eigenaar van de betreffende website voor een linkplaatsing. De concurrent heeft tenslotte hetzelfde gedaan!

Een andere veelgebruikte tactiek is het schrijven van gastblogs, waarin je op een relevante website een artikel over jouw expertise schrijft. In dit artikel verwerk je vervolgens een link naar je eigen website. Zo voorkom je dat Google jouw linkprofiel als spammy gaat zien.

Op naar het resultaat!

Na deze concurrentieanalyse heb je nu een volledig overzicht van de online strategie van jouw eigen onderneming en de concurrentie. Je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn in de markt, hoe concurrenten hun social media inzetten en waar je waardevolle links vandaan kunt halen. Met deze uitgebreide SWOT-analyse kun je een eigen strategie gaan vormen. Benut de sterke, maar ook zeker de zwakke punten van jouw concurrentie!

Hungry for news?

Schrijf je in voor de Hosting.NL nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Je gegevens worden gebruikt voor het verzenden van nieuws, technische updates en support artikelen.

Nieusbrief