SEO tips voor je website
Een goed gebouwde website of webshop is een must om lekker te scoren in zoekmachines. Hiervoor is een goed CMS als WordPress, Joomla!, Magento 2 of ‘Drupal’ essentieel. Hierover is meer te lezen in ons artikel over de juiste keuze van een CMS.
Andere zaken die helpen bij een goede score in zoekmachines zijn:
In dit artikel met SEO tips gaan we dieper in op het leggen van focus, het maken van een goede URL en tips voor het schrijven van teksten wat zeer belangrijke onderdelen zijn voor een goede vindbaarheid van je website of webshop.
Duidelijke focus
Zorg dat je pagina een duidelijke focus heeft. Praat over één product of dienst en maak voor aanverwante diensten of producten dan ook nieuwe pagina’s. Deze kun je uiteraard wel als los artikel of advertentie tonen op je (landings)pagina. Zo kun je je tekst ook schrijven rondom die ene dienst of dat product. Ga voor een focustrefwoord. Als je pagina over een kinderfiets gaat, zorg dan dat ‘kinderfiets’ je focustrefwoord is. We komen hier verder in dit artikel op terug. Een eenduidig antwoord op het percentage van de zoekwoorddichtheid is niet eenduidig te geven. Zoals uitgebreid uitgelegd in het artikel van Optimus Online.
Maak een duidelijke URL
Je kunt met je URL de webpagina beschrijven waarnaar je verwijst, waardoor je bezoekers (en Google) meteen zien waar de pagina over gaat. Zo kun je met de nieuwe extensies als .shop en .media direct aangeven waar de site over gaat. Check hier of jouw domeinnaam nog vrij is en welke mogelijkheden er allemaal zijn. Als je goed wilt scoren in Google, kun je maar beter wat extra aandacht aan je URL’s besteden. Een goede URL is namelijk onmisbaar als je je SEO wilt verbeteren en is zelfs een van de belangrijkste onderdelen! Besteed hier dus tijd aan!
Wat is een URL?
De link naar een website of pagina noemen we een ‘URL (Uniform Resource Locator)’. De URL staat in de browserbalk van je webbrowser en al jouw URL’s beginnen met de URL van je homepage. In ons geval is die URL https://hosting.nl De URL van onze webhostingpagina wordt dan https://hosting.nl/products/webhosting/.
Wat maak een URL goed?
Hoe schrijf je dan een goede URL? Zoals we al aangeven, is een goede URL nodig om hoger in Google te komen en om je bezoekers duidelijk te maken waar een bepaalde pagina over gaat. En deze tips kunnen je daarbij helpen:
- Gebruik zoekwoorden/keywords: Zet het zoekwoord het liefst vooraan in je URL. Zo weten zoekmachines meteen waar je pagina over gaat en kunnen ze je betere zoekresultaten tonen.
- Beschrijf waar je pagina over gaat: Op die manier hebben je lezers meteen een goed beeld van waar je artikel over gaat. Het maakt je URL gebruiksvriendelijker en dat kan er weer voor zorgen dat mensen je link sneller delen. En een URL die goed leesbaar is voor mensen, is ook goed leesbaar voor zoekmachines.
- Houd het kort: Gebruik alleen zoek- en kernwoorden en laat de overige woorden (de, het, een, van etc.) weg.
- Vermijd hoofdletters: Sommige servers zien URL’s met hoofdletters en kleine letters als twee aparte links. Als mensen jouw URL intikken maar een hoofdletter als kleine letter typen, krijgen ze een foutmelding en kunnen ze je pagina niet bereiken.
- Zorg voor consistentie: Gebruik altijd dezelfde indeling voor je URL’s. Dus niet de ene keer https://hosting.nl/products/webhosting/ en de volgende keer ‘https://hosting.nl/email/products/’. Wanneer je consistent bent, zien zoekmachines hoe je pagina’s zijn georganiseerd en dat verbetert je SEO.
URL aanpassen
In WordPress kun je de URL heel simpel aanpassen. Zodra je een nieuw bericht maakt, staat onder de titel het onderdeel ‘permalink’. De link die daarachter staat, wordt de URL van het artikel (of de pagina) dat je aan het maken bent. Je kunt op bewerken klikken om het laatste deel van je URL (ook wel slug genoemd) aan te passen en SEO-vriendelijker te maken. In het geval van de kinderfiets: zorg dat dit woord in de URL voorkomt. Indien je de titel van de pagina dit focustrefwoord al hebben gegeven, dan is deze als in de URL opgenomen. Check wel de automatisch gegenereerde URL of deze voldoet aan jouw wensen en pas hem desnoods handmatig aan.
Content schrijven
Nu je een heldere focus hebt waar de pagina over gaat, kun je jouw teksten schrijven of controleren. Het focustrefwoord dient enkele malen voor te komen in je tekst. Naast de URL en de titel van de pagina -met een <h1> style- is het raadzaam het focustrefwoord ook in de intro te gebruiken en in de bodytekst nog enkele keren terug te laten komen. Deel je tekst ook op in alinea’s met tussenkopjes die helder maken waar de alinea over gaat. Als deze tussenkopjes een opmaak vanuit je stylesheet meekrijgen (bijvoorbeeld Heading 2, 3 of 4 al naar gelang van de structuur van kop, subkop en tussenkopjes) dan geeft dat weer informatie aan zoekmachines over de relevantie van die alinea. Breng ook linkjes aan in je tekst naar andere relavante pagina’s of artikelen op je eigen site of van andere partijen. Zorg in het laatste geval wel dat je de pagina in een nieuw venster laat openen, zodat je het verkeer niet kwijt bent zodra ze de pagina sluiten.
Lengte van de tekst
Gemiddeld genomen markeren zoekmachines pagina’s met ongeveer 300 woorden als ‘relevant’. Bij minder tekst is de kans op een lagere score een stuk hoger. SEO plugins als Yoast geven dit helder aan door middel van een stoplicht waardoor snel duidelijk wordt waar nog verbeteringen kunnen worden aangebracht. Hierover meer in ons artikel over ‘Optimalisatie van webteksten met Yoast’. Zorg ook voor opsommingen in je tekst met relevante woorden en eventueel linkjes of ankers naar pagina’s of alinea’s.
Beeld
Zoals we in Beelden en zoekmachine optimalisatie al schreven, is het raadzaam om beeld op je pagina te plaatsen. Ook omdat we nu eenmaal zeer visueel zijn ingesteld. Denk hierbij ook aan je logo en iconen van de social media kanalen waarop je te vinden bent. We gaan later nog verder in op het koppelen van social media kanalen en de inzet van Google.
Hopelijk hebben we je weer heldere informatie gegeven om een succesvolle website neer te zetten. Neem gerust contact op met vragen over bijvoorbeeld WordPress hosting via hallo@sqr.nl.