Tips voor het bouwen van een e-mail marketinglijst
Een belangrijk aspect voor iedere organisatie is het onder de aandacht krijgen van je producten, diensten en acties. Dat geldt voor een fysieke winkel, en zeker ook voor een webwinkel. Een winkel in het straatbeeld beschikt over een etalage, uithangbord of andere manieren om de aandacht van passanten te trekken. Op het internet is die mogelijkheid beperkt tot het optimaliseren van je SEO score en het inkopen van advertenties bij zoekmachines en andere websites. Een andere mogelijkheid is het digitale equivalent van de reclamefolder: e-mailmarketing (meestal via het versturen van nieuwsbrieven).
Bij het via de post versturen van je commerciële boodschap kan je vrijelijk mensen proberen aan te schrijven. Via de brievenbus geldt er een opt-out regeling; mensen dienen actief aan te geven geen boodschap te hebben aan jouw reclame (via een nee-nee sticker). Maar het is nog steeds betrekkelijk eenvoudig (hoewel niet goedkoop) om mensen die nooit van je gehoord hebben te bereiken. Voor e-mail geldt dat niet; het is opt-in. Je dient zelf een adressenbestand op te bouwen voor verspreiding. En wel volgens de Europese Privacy Wetgeving AVG/GDPR. Maar, hoe doe je dat?
Kies een mailinglist service
Het versturen van nieuwsbrieven doe je niet vanuit je Gmail account. Buiten de technische beperking dat je daarmee niet naar honderden mensen tegelijk kan mailen, mis je veel opties die hiervoor bedoelde e-maildiensten wel bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan meer mogelijkheden om je mailing vorm te geven, te testen, layouts op te slaan en performance te meten.
Eén van de meest gebruikte toepassingen is MailChimp; een eenvoudige, gebruiksvriendelijke tool hiervoor. Als je nog een bescheiden lijst bedient, is het zelfs gratis. Er is echter veel meer software beschikbaar, gratis en betaald. Zoek er zelf gerust eens naar of kijk hier voor een selectie.
Wil je meer met je e-mailbestand en wil je dit verder integreren met andere processen binnen je bedrijf en communicatiestromen en contactmomenten automatiseren, dan zijn er ook uitgebreidere systemen met nog meer functionaliteit. Intercom is hier een goed voorbeeld van.
Bedenk een stimulans om in te schrijven
Oke, dus je hebt een systeem gekozen; maar hoe vul je daarna je e-maillijsten? Hoe ga je mensen zodanig geïnteresseerd krijgen dat ze hun e-mailadres achter gaan laten? Je zult ze op de één of andere manier moeten prikkelen. Welke beloning bied je ze?
Er zijn natuurlijk een aantal voor de hand liggende stimuli: iets gratis weggeven, korting bij de eerste bestelling of een andere financiële prikkel. Daarnaast zijn er ook andere voordelen die je kunt aanbieden aan abonnees, zoals exclusieve content. En als je iets unieks weet te bedenken en te verzorgen dat zeer specifiek te maken heeft met of gerelateerd is aan jouw product, heb je natuurlijk iets extra bijzonders in handen.
Zorg voor waarde buiten de commerciële boodschap om. Als de inhoud van je mail meer dan alleen een verkoopdoel heeft, zijn mensen eerder geneigd daadwerkelijk te lezen. Een stukje exclusieve content in de nieuwsbrief is een goed voorbeeld om extra waarde te creëren.
Hoe zorg je dat je lijst groeit?
Er is behoorlijk strenge anti-spam wetgeving van kracht in Nederland waar je je aan hebt te houden. Het gewoonweg mailen van iedereen die je kent is niet toegestaan; het gebruiken van een extern ingekocht adressenbestand meestal ook niet. Je zult echt zelf aan de slag moeten gaan om mensen te overtuigen dat zij op de hoogte gehouden willen worden (opt-in).
Als klanten zich nieuw aanmelden dienen ze dit aan te geven, maar eventuele vinkjes in een aanmeldformulier dienen zij zelf aan te kruisen. En als je klanten hier eenmaal doorheen zijn, moet je zelfs nog opletten; je mag ze strikt formeel alleen attenderen op vergelijkbare diensten of producten die ze al afnemen of eerder hebben gekocht.
Daarnaast wil je natuurlijk ook mensen die nog geen klant zijn verleiden om zich aan te melden. Wat kan je nog meer doen?
- Ben je op evenementen aanwezig? Geef een beloning als mensen hun gegevens achterlaten.
- Zorg voor een pakkende call to action (CTA) op je website (bijvoorbeeld: ‘abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang…’.
- Doe hetzelfde via social media.
- Zorg voor een doeltreffende landingspagina met een duidelijk focus op de CTA.
- Vraag je leden om je nieuwsbrief door te sturen (tell a friend). Bied een beloning als zij een nieuwe klant aanbrengen.
- Maak gebruik van affiliate marketing. Neem partners in de arm en beloon hen voor het onder de aandacht brengen van jouw diensten of producten.
Dit zijn maar een paar voorbeelden om mensen geïnteresseerd te krijgen en zich in te schrijven voor je nieuwsbrieven en andere mailings. Blijf er vooral goed op letten dat je mensen niet zonder toestemming op je lijst zet en vermeld in iedere mailing hoe ze zich weer kunnen afmelden. Je loopt het risico dat de OPTA je een boete oplegt die theoretisch kan oplopen tot wel € 450.000. Daarnaast bestaat het risico op reputatieschade en het terecht komen op zwarte lijsten van spambestrijders. Door dit laatste worden mogelijk ook je legitieme abonnees getroffen.
Een paar don’ts voor je mailings zelf
Er zijn heel veel manieren en tips om je mailings goed en effectief te maken. We zullen hier in de toekomst zeker nog een keer aandacht aan besteden. Voor nu beperken we ons tot het benoemen van een aantal valkuilen om niet in te trappen, opdat je niet al je zorgvuldig vergaarde abonnees snel weer kwijtraakt.
- Stuur je mailings niet te vaak. Je wilt dat mensen het leuk vinden van je te horen. Als je te vaak mailt, loop je het risico dat mensen het irritant gaan vinden en melden ze zich af. Stuur ze niet vaker berichten dan een regelmaat waar jij je ook prettig bij zou voelen.
- Maak je mailings niet te sales-achtig. Als je te veel standaard verkooptermen in het onderwerp en de inhoud gebruikt, lezen deze te veel als spam, zowel voor de lezer als een spamfilter. Vermijd zoveel mogelijk termen als ‘gratis’, ‘korting’ en dergelijke en kies een andere verwoording om je boodschap kenbaar te maken.
- Maak je berichten niet te lang. Zorg ervoor dat je e-mails kort en to-the-point zijn. Zorg voor opvallende, pakkende tekst en versterk deze met een vormgeving die daarbij past.
- Vergeet niet vooraf te testen. Hoe groot of klein je bericht ook mag zijn, stuur altijd eerst een test naar jezelf en je collega’s. Controleer de vormgeving in verschillende e-mail clients en bij verschillende e-mailproviders. Let er daarnaast goed op dat alle links in je e-mail correct zijn.
Conclusie
Er zijn verschillende manieren om het bereik van jouw nieuwsbrief te vergroten. Kijk naar jouw producten en diensten en pas het daar op aan. Bedenk je goed waar je potentiële klanten zitten en waar ze wellicht het beste op reageren. En niet te vergeten: experimenteer! Werkt iets niet, gooi het dan over een andere boeg en probeer het gewoon opnieuw.