Wat kan je als ondernemer met Google?
Google Analytics en Google Maps
Hoe zorg je dat je website goed gevonden wordt? Het antwoord hierop is Google. Maar je kunt als ondernemer veel méér met Google. Doe je voordeel met praktische en goedkope (of zelfs gratis!) IT-mogelijkheden.
Vrijwel iedere internetgebruiker zoekt via Google. Als ondernemer is het dus zaak te zorgen dat je gevonden wordt via deze zoekmachine. Dat kun je zelf, gratis en eenvoudig.
Inzicht in je klanten via Analytics
Zoals gezegd, is Google allang niet meer alleen een zoekmachine. Je kunt via Google veel te weten komen over je (potentiële) klanten, hun wensen en gedrag, en de geografische spreiding van je klantenkring als je het goed aanpakt. En met deze kennis kun je je marketingstrategie verbeteren, bijvoorbeeld door meer gerichte advertentiecampagnes in te zetten, en je online resultaten verbeteren.
Om meer te weten over wie je bezoekers zijn, waar ze vandaan komen, wat ze zoeken en hoe ze zich op je website bewegen, heb je echt geen expert meer nodig. Met Google Analytics kun je zélf eenvoudig inzicht krijgen in het websiteverkeer. En dat geheel gratis!
Promoot je bedrijf op Google Maps
Ook in de ‘echte wereld’ makkelijk gevonden worden? Zorg voor een gratis vermelding van je bedrijf op Google Maps, de innovatieve concurrent van de DTG (De Telefoon Gids en de Gouden Gids). Dagelijks zoeken miljoenen mensen op Google Maps naar gegevens van lokale bedrijven, zoals contactgegevens, openingstijden en dienstenaanbod. De bezoeker kan vervolgens doorklikken naar de website of een routebeschrijving laten uitvoeren.
Je bedrijf laten opnemen op Google Maps is makkelijk, gratis en je hoeft er geen eigen website voor te hebben. Het enige wat je nodig hebt is een Google account en enkele minuten tijd. Bovendien kun je de interactieve kaart ook nog integreren in je eigen website om bezoekers eenvoudig de weg te wijzen naar het bezoekadres.
TIP: Je kunt op Google Maps ook lokaal gericht adverteren, dankzij Google AdWords. Ideaal voor zzp’ers die hun diensten vooral in eigen gebied willen promoten. Je adverteert namelijk op een landkaart waar potentiële lokale klanten rondsnuffelen.